reklama

To neni čórka, to je prerábka

Krátke, morálno-banálne pojednanie o jednej kópii, ktorá sa zapichla trochu inam, ako pôvodne chcela, alebo o tom, že aj imitovať treba s mierou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Anna Svobodová nedávno na Humne písala o morfickej rezonancii. Táto teória sa zaoberá vysvetľovaním javu, že dvaja ľudia môžu vymyslieť súčasne to isté a pritom nemusia svoje nápady kradnúť. Je to len teória a zároveň obľúbená výhovorka všetkých zlodejov nápadov. To síce neznamená, že takýto fenomén neexistuje, ale..

Problém nastáva, ak už ani v teoretickej rovine nejde o morfickú rezonanciu, ale o bohapusté copy&paste. Nedávno som si spomenul na tú povestnú cestu do pekla, ktorá je dláždená dobrými úmyslami. Mnoho nápadov sa (nie len v reklame) kradne s "dobrým" úmyslom. Veď keď TO niekde funguje, prečo by TO nefungovalo aj niekde inde. Niekedy sa takéto javy dajú vnímať aj pozitívne - ako posun v celom odvetví. Apple začalo masívne používať odrazy vo fotkách produktov a ikonkách. A dnes? Kto sa neodráža, je žalostne out, odráža sa Orange, ČSOB, ..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nevadí, je to otázka vizuálnej módy. Zajtra príde iný trend a všetky povrchy produktov budú lesklé, logá kresléné rukou, alebo hocičo iné. Načo by niekto znovu vymýšľal koleso? Inovácie sú doménou lídrov (a budúcich lídrov). Parazitovanie je prirodzenou súčasťou.

Čudné je, keď niekto kopíruje otrocky. Keď kopíruje tak dôsledne, že to vyzerá takmer rovnako ako originál, len niečo drobné chýba. Toto sa nedávno podarilo Trendu s novou kampaňou. Trend mám rád a viem, že Trend má rád The Economist. Škoda, že ho má rád až tak, že mu kradne vizuálnu koncepciu v komunikácii. Posledná kampaň Trendu pracuje s rovnakým vizuálnym* princípom ako The Economist - veľké červené plochy s bielou, pätkovou typografiou. Škoda, že autorom slovenského klonu trošku ušla pointa - vizuály Economistu tak vyzerajú preto, lebo tak vyzerá aj ich logo a keď ktokoľvek relevantný v relevantnej krajine vidí takúto kombináciu, vie, že patrí Economistu. S Trendom sa spája všeličo možné, ale biela pätková typografia na červených plochách to nie je. Pätkové písmo sa síce začalo vkrádať do vnútorného layoutu časopisu a nájdeme tam aj trochu červenej.. Ale že by to bolo pre Trend charakteristické až natoľko, že z toho automaticky vylezie vizuálna koncepcia nápadne podobná koncepcii iného časopisu, ktorý je zhodou okolností podobne zameraný?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Je prirodzené, že každý sa chce podobať na svoj veľký vzor (alebo jeden zo vzorov), ale treba si dať pozor na to, v čom. Economist patrí ku globálnym lídrom svojho segmentu a snaha robiť to „tak, ako oni" je chvályhodná. Trendu by však omnoho viac prospela snaha podobať sa Economistu kvalitou svojho obsahu, nie vizualnou stránkou kampane. Veď Trend je vynikajúci tovar, rozhodne jeden z najlepších slovenských časopisov a vlastná tvár, ktorá bude vyzerať rovnako aj dve kamapne po sebe, mu určite môže len pomôcť. Kampaň dáva značke charakter a kopírovanie je pri tejto snahe naozaj rochu rozpačité.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak by predsalen malo prísť k nejakej replikácii vizuálnej stránky The Economist, je tu jedna dobrá možnosť. Jeho vnútorný layout je skvelým zdrojom inšpirácie. Vytvoriť dobrý a funkčný layout časopisu je veľké umenie a ak niekto nájde spôsob, ako to robiť dobre, je len na prospech veci (a čitateľov), keď sa to ostatní snažia napodobniť.

Ako verný predplatiteľ držím palce, nech sa im to darí.

* Zdôrazňujem slovo "vizuálnym", tento text sa netýka obsahu kampane

Adam Znášik

Adam Znášik

Bloger 
  • Počet článkov:  24
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Píšem občas, keď mám o čom.https://www.instagram.com/adamhadam/ Zoznam autorových rubrík:  SlovenskoM&M'sTrawellF&E'sSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu